Kam s ní?

Asi před šesti lety jsme u nás ve škole absolvovali školení, na kterém nám byla představena interaktivní tabule. Moc se nám líbila, všechny nás uchvátilo vytahování hub z košíku, kliknutí a správné odpovědi jako zázrakem vyskočily z textu, při použití kružítka a pravítka jsme jen zavzdychali. No, jo, je to pěkné, ale tohle v životě mít nebudeme …

A ejhle, netrvalo dlouho a na chodbě se objevila velká lepenková krabice. Během dopoledne se ukázalo, že v ní je interaktivní tabule. A že vlastně už není v ní, ale visí na stěně jedné třídy. Jupí, máme ji. Kolem tabule visely ještě dvě skříňky, do jedné se ukládají pera, která se musí nabíjet ve speciální nabíječce, v druhé skříňce jsou ukryty dálkové ovladače. Byl upraven i učitelský stůl, ten ukrývá kabel, kterým se připojuje notebook.

Tahle nejstarší interaktivní tabule je u nás ve škole už pět let. Během té doby se ukázalo, že zapojení, které bylo zvoleno, není to úplně vhodné.

Především skříňky jsou zamykací. Klíčů k nim je málo, a kromě toho se záhadným způsobem pořád ztrácí. Když si klíč zapomenete vzít, než do zmiňované třídy jdete, tabuli si nepustíte.

Škola prošla rekonstrukcí, během které se sundávala střecha. A samozřejmě, že v té době hodně pršelo. Voda zatekla, kam mohla, a to dá rozum, že nevynechala ani rozvody od tabule. Od té doby ten USB kabel, který z drahého promítacího plátna dělá tu interaktivní tabuli, vede z jedné skříňky vedle tabule. Pokud kabel zapojíte do notebooku a náhodou se musíte pohybovat kolem katedry, musíte se pěkně ohnout a kabel podlézt.

A poněkud nevýhodné je nabíjení per. Pokud učitel před vámi zapomene vložit pera do nabíječky, pera nefungují, resp. Fungují až za chvíli a na chvíli.

Tabule je také bez vestavěných reproduktorů. Sadu reproduktorů máme schovanou v další skříňce, pokud je chceme používat, musíme je vyndat, dát na katedru a po skončení používaní zase uklidit. Přestávky máme jen deset minut, někdy je to fofr ….

Vím, že od té doby šel vývoj interaktivních tabulí velmi kupředu. I u nás ve škole máme další, mladší. Ale tuhle stařičkou stále používáme. Kdybychom před pěti lety věděli, co víme teď, určitě bychom instalaci tabule provedli nějak jinak. A prostředí za katedrou by pak nemuselo připomínat závodní překážkovou dráhu.