Interaktivní tabule v mezinárodním projektu

(autorkou článku je Ivana Brabcová)

Impulsem, proč jsme do naší školy, ve světě ICT by se dalo říci před „dávnem“, koupili první interaktivní tabuli typu Smart board, byl hlavně příchod nových mladých čerstvých učitelů, kteří již za svých studií měli s touto technologií zkušenosti. Já sama jsem v té době ve škole pracovala jako ICT koordinátor a hlavní učitel informatiky. Tuto funkci jsme si zasloužila především svými zkušenostmi s prací na pc a s ICT vůbec. Ty jsem nasbírala během práce na mezinárodních projektech v rámci aktivity eTwinning (www.etwinning.net).

Koupě nové tabule s mnoha nezvyklými a pro žáky netradičními možnostmi práce v hodinách byla pro mne velkou motivací do dalšího sebevzdělávání a učení se. Proto jsem si na sebe ušila bič ve formě mezinárodního projektu, který byl na výměně interaktivních dokumentů postaven. Najít v rámci EU partnerskou školu, která by měla interaktivní vybavení a zájem na takovém projektu pracovat, nebylo těžké.

V rámci celoroční práce jsme si tedy s týmem žáků a učitelů z nizozemského Leiderdorpu vyměnili několik dokumentů, zaměřených na určitá témata. Celý projekt, respektive témata dokumentů, vycházela z učebních plánů předmětů ČJ a AJ pro 5. ročník ZŠ.

Jedním z cílů projektu bylo naučit do projektu zapojené pedagogy pracovat a využívat novou technologii ve vzdělávacím procesu, jednoduše řečeno omakat si tabuli, zjistit, co vše dovede, zkrátka naučit se s ní pracovat. Tvorba samotných interaktivních dokumentů byla tedy mým úkolem, žáci pak připravovali materiál, vymýšleli typy úloh, pracovali na řešení úkolů od partnerů apod. Důkazem toho, že se mi interaktivní tabule dostala pod kůži, byl rozdíl v technické úrovni, respektive v tom, že se první dokumenty se od těch posledních velmi lišili, a to jak, jak již bylo řečeni po stránce technické, tak stránce autorskoprávní, svou interaktivností a vůbec i typy úkolů a „fíglů“, které jsem do dokumentů zahrnovala.

Projekt Learn interactive to be good and active jsme zrealizovali ve školním roce 2008/2009. Od té doby se opět interaktivní výuka a technologie vůbec posunuly o kus dále, já však věřím, že námi vytvořené dokumenty jsou stále pro využití v hodinách aktuální.

Bližší informace k projektu a námi vytvořené dokumenty ke stažení najdete na blogu http://www.learn-interactive.blogspot.com/